Så..
Efter att ha spelat in avanten i garaget igår så blev det till att börja riva ikväll. Började med att slita upp maskinen på lyften så att vi senare kanske får en mer ergonomisk arbetssituation..
Strippade även av diverse plast som kommer vara ivägen för fortsatt arbete.
Efter detta började jag bakifrån med allt vad avgas heter..
Väck med sitsen så att motorn blir enklare att komma åt..
Efter att ha plockat bort batteriet och bränsletanken (som visade sig ha tre hål i sig, utöver de hål som ska finnas) insåg jag att man kan skruva loss hela vänstra sidan på maskinen, så så blev det..
.. och efter lite bök och bråk med skumma finska lösningar så var halva jobbet äntligen gjort!
Bensindrift no more!
Jag kommer riva motorn för att inspektera vad som gått fel och vad som gått sönder med den senare, men det blir ett projekt i sig. Först ska Avanten igång med el giganto elmotor, så vi fortsätter:
Det verkar som att motorn samlat på oljeblandad gegga och här blir det en extra god röra då det är både hydraulolja och motorolja som blandas med lera och grus.. Resten av kvällen tvättade jag, både maskin, verktyg och kropp.
Så var bensinmotorn urplockad. Nu ska motorplåten få sig en drös nya hål, ett nytt remhjul för 8M rem ska införskaffas och sedan ska hela kalaset monteras ihop igen..
Nä just ja, jag måste ju få kontrollern först, och DC-DC omvandlaren.. och reda ut avantens elsystem.. och BMS:erna, och displayerna till BMS:en.. sen ska hel.. jaja, det finns kvar att göra verkar det som.. På återseende!