Så var det äntligen dags att montera nya batteriet på min cykel. Det har legat ihopsvetsat ett tag och väntat på tillfälle att få leverera lite kräm.
20s5p, 100 celler av SonyMurata som kan leverera 35A blir ett kraftpaket om 72 volt på 13Ah som toppar nätta 175A i kontinuerlig ström. Det här batteripacket ska alltså klara av att leverera lite drygt 12,5kW, GALET!
Men självklart passar inte min gamla låda, som var byggd för 91 celler, till det nya batteriet.. Det fick bli en ny design.
Eftersom att jag använt cykelnhela vintern har jag inte haft möjlighet att testmontera denna alls utan har fått bygga den bara efter bilder och gissningar. Med 100 celler och en ORDENTLIG BMS så rymdes inte BMS:en i lådan. Jag har testat lite olika lösningar för det men det jag till slut kom fram till är att en fristående BMS-hållare under ramen blir bäst.
Istället för att använda en färdig laddkontakt så plockade jag isär den för att få ett trevligare utseende och funktion och för att den skulle ta mindre plats. Det visade sig att det fungerade MYCKET bra med den lösningen.
Så när äntligen aprilsnöstormen kom passade jag på att rensa ramen och rengöra för att kunna testmontera lådan. Den passade inte.
.
Så vad gör man då? Jo, man designar om den lite, tar bort en del material och sen passar den. 🙂
Testade en ny lådmodell i sektioner istället för en stor bit bara. Detta för att det ska vara enklare att montera lådan samtidigt som den blir stabilare. Alla sektioner har genomgående hål som passar ett 6mm aluminiumrör som jag gängat M5 i ändarna.
Mellan varje sektion sitter en packning av TPU för att täta lådan och låta den flexa lite.
Först monteras centrumhalvorna i ramen (notera avståndet mellan låda och stötdämpare, gissningsvis 0,5mm).
Monterad efter smörgåsmodellen med en klämd gummipackning i mitten.
Efter det är det relativt enkelt att stoppa in batteriet och dra kablarna dit man vill ha dem. Eftersom att BMS inte kommer sitta i batteriet så ska alla kablar ut ur lådan nertill.
Baksidan skruvas på, enkelt och snabbt med 10st M5 skruvar (overkill DE-luxe).
Sedan är det bara att dra kablarna genom framsidan och skruva fast den på plats. Hela lådan monteras i ramen med buntband och BMS:en lika så undertill. Tyvärr glömde jag att dra buntband genom kanalerna jag gjort i BMS-hållaren innan jag skruvade ihop hela kalaset och jag orkade inte göra om allt, så..
Motorkontrollern sitter rätt utsatt vid bakdäcket på cykeln och har signalkablar som sticker ut rätt bakåt. För att den ska hålla lite bättre gjorde jag en skyddsplast till den innan jag återmonterade hela kalaset.
Nu kanske den håller _lite_ bättre. Dräneringshål finns lite här och där för att den inte ska fånga vatten/smuts i onödan.
Så..
I slutändan blev cykeln riktigt trevlig. Den går som ett skott men jag har inte fått till inställningarna riktigt som jag vill ha dem än. Den går snorsnabbt men klipper när man busar. Jag har beställt ett mindre framdrev för att göra den starkare och mindre snabb så får vi se och jag har lite planer om hur jag ska konfigurera om kontrollern för att få den bättre.. Men jag får väl erkänna att jag redan beställt en ny kontroller till cykeln som inte ska lida av samma problem som denna gör. 7 månaders leveranstid gör att jag nog inte får testa den i sommar dock. :/
Klart imponerande!