Fräsen har gått varm i garaget och producerat delar. Resultatet börjar bli sjukt fint nu när man lär sig hur man ska bearbeta aluminium från många olika håll. Det är både hastigheter och skärdata, kylning och fasthållning som ska stämma och sedan ska man kunna mäta in prylarna rakt med.. men som sagt, det börjar ta sig.
Detta är troligen de mest stabila MGN12-vagnsadaptrar jag tillverkat. Passformen blir perfekt med fräsen, det är riktigt roligt att montera när allt passar såhär bra.
Jag klantade mig dock lite med monteringen av vagnarna och lyckades tappa ut ett par kulor på golvet. Trodde att jag hittat och återmonterat alla men vagnarna kärvade ibland ändå, och efter lite letande hittade jag ett par kulor till på golvet som efter installation gjorde att vagnarna löpte lätt igen. Eftersom att jag trodde att jag köpt för billiga linjärlager så hann jag beställa keramiska kulor att byta ut stålkulorna med, så jag får ta den smällen när kulorna kommer att montera av och byta.. Kan ju inte ha bättre prylar liggandes än de som sitter monterade. 😉
Såhär kommer hållaren till X-gantryt att se ut när det är färdigmonterat, plus några distanser i de tomma hålen vid remhjulen, och minus lite mutter..
Då jag gick lite för fort fram när jag monterade allt så fick jag backa några steg för att kunna göra allt rätt. Tyvärr hade jag varit duktig och använt loctite på alla skruvar – det behövs inte och jag kommer inte göra det misstaget igen..
X-gantryhållare i närbild, det ser faktiskt bättre ut i verkligheten än på bild..
De främre remhjulen syns bäst i kontrast till Ossi. Tyvärr verkar dessa remhjul inte vara tillverkade för att man ska montera dem på detta sättet – det sitter inga distanser mellan lagren i hjulet så om man sätter lite axialtryck på dem så kärvar de ihop. Jag 3d-printade lite distanser som passade och det fungerar hjälpligt iallafall.
Remhjulen på X-gantryvagnen med printade distanser. Först tänkte jag att olivgrön skulle fungera bra mot det svarta och alufärgade men efter lite diskussioner blir det förändring på det.
X- och Y-motorerna monterade och klara. Kontakterna på styrkorten i botten på motorerna är utbytta mot kontakter jag har i överflöd för att slippa köpa ännu ett sortiment av JST-kontakter, det finns ju en babiljard olika varisorter av dem! Nu är det XH som gäller om jag inte minns fel, 2.54 delning iallafall.
Jag kommer att printa kåpor att sätta under motorerna för att skydda drivkorten.
Nu börjar mekaniken närma sig klarstatus, det blir en stadig “liten” bit med en ytskriftsvolym om 510x510x380-ish millimetrar. Jag har en härdad glasskiva som ska ligga på den svarta aluminiumplåten, men det blir det sista som monteras på skrivaren.
Nu blev det dags att börja riva den gamla skrivaren och det första som bytte plats var extrudern med hotend.
Som ni ser kommer jag att printa svarta delar till skrivaren istället för olivgröna, för att få ett lite mer enhetligt utseende. Det skiljer inte jättemycket i storlek mot den gamla skrivaren men den är betydligt mycket stadigare och ger mer utrymme för modifikationer i framtiden.
Då mekaniken börjat närma sig färdigstatus så är det dags att ta tag i det här med elektronik. Duet-kortet vill ha mycket luftflöde, så det blev en relativt öppen design på lådan som håller den.
PSU och Duet monterat, nu är det bara att börja tänka på limitswitchar och kabeldragning och försöka komma på vad jag glömt under byggets gång..
Är riktigt nöjd med designen på denna, dessutom har jag insett att jag ska flytta på filamentrullen. Den ska inte sitta på sidan med världens längsta bowden utan kommer att rymmas inuti skrivaren den med..
Fortsättning följer..