Så, efter en skön helg i stugan kliade det i fingrarna såpass att vi hann med en elcykelkonvertering innan frukost imorse.
Grabbens Merida har fått sig en elmotor och allt vad som behövs därtill – hastighetsmätare, gas och cykeldator. Det var inga problem alls att montera på den här cykeln annat än att det var lite knepigt att få väck växelreglaget för framkransen då det sitter integrerat med bromshandtaget som vi ville ha kvar.. men efter lite pyssel var det mesta borta och cykelkonverteringen klar – så när som på batteriet.
Punktsvetsen för 18650-cellerna har inte kommit ännu, den är planerad för leverans imorgon, så nu tillverkar vi batterihållare för fulla muggar och klurar på hur dessa på bästa sätt ska monteras på ramen..
Skalan blev fel på det tidigare batteriet så det visar sig att vi med lätthet rymmer 65 celler i ramen:
Dvs 13s5p, vilket kommer att ge en kapacitet på 12.5Ah eller cirka 600Wh – vilket torde ge rätt bra räckvidd. Enligt spec kommer batteriet att kunna leverera lite drygt 60A kontinuerligt, men då man vill ha rätt mycket säkerhetsmariginal känns det bra att cykeln kommer toppa ut bra mycket lägre än hälften..
Efter allt detta och medan skrivarna printar tog vi oss en cykeltur förbi nya batterifabriken i stan – Northvolt.. självklart på våra elcyklar:
Gick finfint förutom att mitt batteripack slog i under-voltage protection på vägen hem.. Lite drygt 6 mil på full fart håller det.. men jag ska justera under-voltage, nu bröt den på 42V och man ska med säkerhet kunna köra ner en bra bit under 35V.. men då behöver jag en programmeringskabel.
Fortsättning följer.