Jag trodde att det skulle ta längre tid än två kvällar att göra mattbytet, men så blev det inte.
Igår kväll blev det att slutföra arbetet. Fick bygga en avdragare av örvikenmodell för att lossa bromsok och skiva från lagret, och sedan var det enkelt att plocka loss boggie och drivaxel och därmed ha den gamla mattan lös.
Att få loss drivaxeln var vändpunkten då rivningen slutade och återmonteringen började. Här ser man splinesen på högersidan för drivningen, och på vänstersidan för bromsen. Lagret ser rostigt och fult ut, men det är bara ytrost, inga fel på lagret alls så det får sitta kvar.
Utan boggie ser maskinen lite hängig ut, men nu är mattan lös, bara att dra loss den.
Återmonteringen gick bra. Borrade hål enligt borranvisningarna i tunneln för främre infästningen av bakre dämparen. Inga problem, men det känns läskigt att sätta borren i nymaskinen… Extremt tungt att samtidigt hålla mattan på plats och montera drivaxeln, men efter lite blod, svett och svordomar var den på plats. Boggien monterades sedan utan problem, och återmontering av broms och kedjehus gick mycket smidigare än rivningen av detsamma. Det jobbigaste momentet när väl mattan var på plats var att montera fjädrarna till slutburken, men med lite våld och lite mer våld så gick det till slut vägen.
Resultatet är en grym maskin med sjukt fläskig matta! Hann inte med att provköra men det ska bli riktigt intressant att testa denna någon kväll framöver!
Jag har lite mer småfix på maskinen, plus att det ska höjas styre och fixxas elektronik på summiten oxxo, så jag har det jag gör. I helgen är Tina i Mora och åker Vasaloppet och eftersom att jag har beredskap så blir det inga störe utflykter med maskinerna så det passar ju bra att ha en mekhelg då…