Igår kom mattan, så idag började arbetet med att byta. Eftersom att mattan sitter runt boggien och runt drivaxeln behöver man självfallet montera bort dem för att få loss mattan. Att montera loss boggien är enkelt, ett par bultar bara och loss kommer den. Att få loss drivaxeln visar sig vara ett lite större äventyr dock…
På vänstersidan var det rätt enkelt. Bort med fotstödet, bromsskyddet, bromsoket och bromsskivan och axeln är lös.
Höger var värre. Slutburk, batteri, batteribox, fotstöd, dränera och öppna kedjehus, innan man kommer åt låsclipet till drevet – och axeln är lös.
Trevligt när allting är nytt och fint när man skruvar.
Nu är iallafall drivaxeln blottad på båda sidor, och nedmonteringen av boggien är påbörjad.
Imorgon blir det att slutföra nedmonteringen och hoppas att drivaxeln går lätt att lossa, och inte som vanligt… sen blir det att påbörja återbyggnaden medan man minns hur allt satt ihop…
Hej! Har beställt matta till min idag, en 371x41x59 och blev förvånad när jag såg att orginal är 38 bred. Hur bred är mattan du monterat? Fick för mig att orginal skulle vara 41 eller 40,6. Orolig att det inte ska rymmas på bredden. Ser bra ut när jag mätt men tunneln är ju vinklad lite högst upp. Tacksam för svar!
Mvh Andreas
Hej Andreas,
det var en 16″ bred matta jag monterade, dvs 40,8cm eller någonting därikring. Det var inga problem att rymma den bara man släppte ned boggien lite.
Okej, känns betydligt lugnare nu :p Blev orolig att det inte skulle passa. Blev en challenger. Dropbrackets har jag och borrat nya hål för främre infästningen. Bara byta skiten kvar då 🙂
Härligt, du kommer att få en BETYDLIGT roligare maskin efter det! Det var exakt en sådan matta jag monterade och var ruskigt nöjd med den!
Vad bra 🙂 Är däremot kluven angående dämparna. Har renoverat båda boggiedämparna och glömde skriva ner inställningarna före. Hur har du försäkringen på centern? Har haft den rätt hård men den har velat på bottna iaf. Säkert bättre nu med ny olja, men man borde väl köra den rätt mjuk för att den ska kliva upp på snön lättare?
Du vill ju ha mjuka dämpare för att köra puder, och hårda för att hoppa och köra led, så det är lite av en smakfråga.. Nu har jag ju bytt bort boondockern mot en Polaris, så jag kan tyvärr inte kolla vad jag har för inställningar, men vill minnas att jag mjukade upp fronten REJÄLT.. Och du, provkör inte en RMK om du gillar att köra puder och sidehilla – jag blev tvungen att byta maskin efter att jag testade en.. 🙂
Med fronten menar du framvagnen? Den där jag rätt nöjd med som den är. Tänkte mer på boggien bara, och framförallt centern. Haha, ja, jag tror jag läste här på sidan att du testat en och var tvungen byta 🙂 Jag kör mkt hemma vid kusten så lyxen är rätt lagom faktiskt. Fast några år nyare hade inte skadat 🙂
Boondockern är en jättefin maskin, men vi skaffade stuga uppe i Tärnaby och då blir det mer djupsnö och fjällkörning så… då fick det bli en busigare maskin.. 🙂
Jag har inte lekt så jättemycket med boggiedämparna, men mjukade upp den främre en del för att minska attackvinkeln något och få upp maskinen på snön bättre. Den gick jättebra i snön, men polarisen är lättare att burka kontrollerat..
Okej, som jag tänkt då typ. Vill inte ha den för mjuk heller då man är rätt tung av sig 😀 Jo, man får vara rätt bestämd om man ska köra snyggt i puder tycker jag. Men efter led är det bara bomba på, stackars sambon :p
Hon är sjukt åkande, men fixade dit en 1+1 dyna i sommar så hon har nått att sitta på 🙂
Åkrädd skulle det vara
Frugan köpte en egen skoter eftersom att hon vägrar åka bakpå.. och då blir det ju bara roligare! 🙂
Tanken var det, hon har 2 barn också så det skulle verkligen underlätta om man vill åka ut alla 4. Slippa en pulka. Men det får blir till nästa år, dåckanske jag byter så får hon ta min 😉
Det är precis så det ska fungera.. Upgrade opportunity! 😉
Precis 🙂 Tack så mkt för att du tog dig tid att svara på alla frågor 🙂