Nu var det dags att montera lite detaljer på drivaxelfästet, och självklart behövdes det både justeringar och förstärkningar för att få allt på plats.. Vi började med att montera lagerfästet på sidan där kedjehuset inte ska sitta..
Ture ritar ut längden på skruvarna, lika bra att göra allt rätt på en gång..
Skönt att slippa göra allt arbetet själv. 😉
När lagerhållaren, lagret och hastighetsmätargivaren satt på plats var den enkla sidan klar, då var det dags att ge sig på den mer komplicerade delen..
För att passa in kedjehuset med drivaxelns längd och bredden på vår hållare fick vi kapa till några distanser så att totallängden blev den rätta.
Med denna snabbjigg kunde vi mäta ut hur kedjehuset skulle monteras för att få drivaxeln helt rak, sedan var det bara att märka ut hålbilden och montera.
Tanken hade hittills varit att antingen kapa av förstärkningsbågen, eller montera den under hela drivaxelhållarlådan, men när distanserna monterats och allt var på plats visade det sig att bågen passade väldigt bra innanför kedjehuset.. det krävdes bara lite arbete med vinkelslipen, så gick den dit fint sen..
Eftersom att hela lådan bara består av 1mm rostfri plåt så kändes det lite väl instabilt för att hålla hela drivlinan, så vi beslutade oss för att göra en förstärkning just vid infästningen av kedjehuset.. Först tillverkade vi en mall i kartong..
Sedan överförde vi mallen till en 2mm stålplåt..
.. och efter ett snabbt arbetspass med plasmaskäraren hade vi en ordentlig förstärkning..
.. som vi svetsade på insidan av drivaxelhållarlådan..
Efter lite arbete med vinkelslipen passade förstärkningsbågen perfekt, så vi nitade dit den..
Nästa steg på att-göra-listan var det roligaste i projektet hittills: Att montera tunnel och boggie i drivaxelhållaren..
Eftersom att jag tidigare mätt ut var drivhjulen ska sitta på drivaxeln och utgått från axelns mitt, och det nu visat sig att axeln inte sitter centrerat i maskinen så fick vi mäta om och justera positionerna för drivhjulen.. Vi började med att mäta in CC-måttet på drivhjulen..
.. sedan använde vi lasern för att märka ut var centrum på axeln i chassiet var..
.. innan vi riggade upp allt i pressen och justerade positionerna på drivhjulen..
När detta var gjort fick vi lägga en hel del jobb på att rensa insidan av tunneln på stål och muttrar som var ditsvetsade, men när det väl var gjort så var det bara att mäta in allt så att det blir rakt, och nita fast tunneln.
Därpå återmonterade vi drivaxel, lager och kedjehus, denna gång med mattan på plats..
.. och sedan var det “bara” att montera boggien. Lite spännande är det när man inte vet ifall det kommer att passa eller inte, det är ju aldrig särskilt lätt att få in en boggie innanför en matta och en tunnel på en skoter..
Till slut satt den där, och nästa steg blir att bygga fotsteg med hållare för de bakre vändhjulen..
Nu börjar man få en uppfattning om hur slutresultatet kommer att bli. Saknas bara en framvagn och en motor nu, och lite styrpinaler, så ska vi nog kunna testköra sedan.. så får vi se vad som går sönder först. 😉
Här kommer lite detaljbilder på hur det ser ut nu..
Tycker att stansen ser riktigt lovande ut, men bakdelen ska upp lite mer när bakre vändhjulen och tillika boggiens bakre infästning monteras. Sedan ska sekundärvariatorn passas in och ett motorfäste byggas innan det är dags att avsluta det hela med ett framvagnsbygge. Spännande spännande..