Nu har bilen larmat “Motorsystem service erfordras” alldeles för länge, och när man läser av felkoderna klagar den på att luftmassemätaren ger för låg signal. I Vida kan man se att detta kan bero på luftmassemätaren, men även på att virvelspjället är trasigt. Då virvelspjället är bytt och ser helt ok ut så är boven troligast luftmassemätaren – så det är dags att byta den.
För att spara pengar hittade jag en eftermarknadsmätare på ebay i England och ett par dagar senare var det dags. Att byta luftmassemätare är en enkel operation, öppna huven och plocka av plastkåporna över motor och luftfilterburk.
Luftmassemätaren är den lilla rörstump med en kontakt som sitter alldeles till vänster om luftfilterburken på bilden här:
Lossa på klämman som håller slangen fast i mätaren och öppna locket på luftfilterburken så är det enkelt att komma åt de två skruvar som håller fast mätaren i luftfilterburken.
Alltid när jag sysslar med grejer vid insuget eller där man har slangar där man absolut inte vill tappa ner prylar så stoppar jag en trasa i öppningen:
denna måste man dock komma ihåg att avlägsna när man monterar ihop allt.. Nu är det helt enkelt bara att stoppa dit den nya mätaren och återmontera allt i omvänd ordning.. men INNAN man börjar med detta bör man kontrollera att man beställt rätt mätare..
.. en bra sak är ju att kontakten iallfall har rätt storlek och rätt antal poler, vilket min nu då inte hade.. 🙂 Boschnumret på den jag SKULLE ha beställt kan man se på bilden här:
Boschnr: 0281002730
Lyckligtvis var det helt okej att returnera den felbeställda mätaren, men den jag behöver verkar bara finnas i original, så det blir en snabb leverans från Meca i Skellefteå istället.
Fix av avgassystem
När bilen ändå var i garaget så var det läge att kika på avgassystemet som börjat klonka och låta illa. Jag har fått leverans av min allra nyaste leksak som underlättar i såna här situationer:
En saxlyft från verktygsboden, 3 ton, med elektriska spärrar.. Jag måste säga att den fungerar ypperligt, inga som helst problem att lyfta V70:n. Faktiskt måste jag även ge verktygsboden.se en eloge, det är inte varje gång man handlar på nätet där man får svar mailledes på sina frågor vid 21-tiden på vardagskvällar!
Med bilen upplyft var det enkelt att komma under och hitta problemet med avgaset:
Avgassystemet är i rostfritt, men upphängningspinnarna är i rostbart stål verkar det som.. Efter en liten dust med slipen och ett par duttar med pinnsvetsen sitter det på plats igen:
Med tanke på hur övriga infästningar ser ut så måste jag nog snart återbesöka avgassystemet på denna..
Har problem med min S60 D5 05
Motorservice erfordras började varna mig ofta och bilen tappar kraft. Så jag undrar vad kan vara för fel?
Man behöver logga in med avläsningsverktyget för att se detaljerna kring vad det kan vara, men det skulle kunna vara partikelfiltret. Bytte aldrig partikelfilter på vår V70 D5 på de dryga 36000 mil vi ägde den dock så jag vet inte..
Hej!
Jag har en Volvo XC90 2007-2008 årsmodell med D5 motor.
Har haft bilen över ett år och den har funkat bra. Helt plötsligt kom texten Motorsystem Service Erfordras trots att det har gjorts service nyligen för bara ett par månader sedan.
Inga konstigheter i verken motor tomgång eller körning och acceleration utan bara ett felmeddelande som säger “Motorsystem Service Erfordras” Vågar jag köra den som vanligt eller? Är det någon som har varit med liknande och kan tipsa mig så är jag tacksam.
Hej,
det är i stort sett omöjligt att säga vad som är fel utan att koppla upp bilen mot ett instrument och läsa av felkoder. Jag skulle rekommendera att du antingen kontaktar verkstaden eller om du känner någon som har ett verktyg för att läsa av detta.
Jag undrar hur man får bort själva kontakten från luftmassemätaren,jag har försökt men inte klok på själva låsningen,tacksam för svar.