Så fick vi äntligen lite ledig tid att spendera med familjen i fjällstugan. Även om vädret var lite omväxlande så fick vi oss iallfall ett par trevliga turer uppe bland fjällstopparna, och även om puderkörningen uteblev så är det alltid mäktigt att komma upp på höjd i fjällen.
Tina passade på att köpa en ny FXR overall samtidigt som jag köpte variatorkittet, och med den både syns hon och ser väldigt bra ut på sin skoter.. men avsaknaden av ett vettigt dekalkit märks än mer nu.. 🙂
Som synes på bilderna hade vi ett par dagar med underbart väder.. jag hittade ett par ställen att skråköra, även om föret var väldigt hårt..
Otroligt härligt när solen ligger och gassar, det är komplett vindstilla och man tar sig fram precis överallt. =)
Hur blev maskinen nu då med variatorkit och Peter Wilhelmsson-framvagn?
Vi kan börja med framvagnen. Att gå från de luftpumpar jag hade till originalframvagnen till att köra Walker Evans piggybackdämpare på denna eftermarknadsframvagn är som natt och dag. Skotern är mycket stabilare i spåren, och när man skråkör spelar det ingen roll om det kommer hårda spår, man har kontroll ändå. Den är lite trixigare att få upp på skrå, men det beror ju på att dämparna inte bottnar när man bryter över den – så det är som det ska vara. Supernöjd med framvagnen och dämparna, nu känns skotern som den ska kännas!
Variatorkittet i min gamla slitna primärvariator gör riktigt stor skillnad. Plötsligt kan man smyga iväg utan att det smäller i variatorn och den hoppar till.. man har riktigt bra kontroll på kraftöverföringen till mattan, sular man i så reser skidorna från backen och det bär av, samtidigt som man har mycket lättare att kontrollera kraften både vid upp- och nerväxling när man skråkör i björkskogen. Efter en heldag i slaskföre med skråkörning, klättring och bus är remmen och variatorerna knappt ljumna där de tidigare var glödheta. Motorn ligger på ett högre varvtal när man kör nu utan att övervarva vid påslag, och det känns som att hela maskinen går mycket lättare.. MYCKET nöjd med variatorkittet, men det finns en risk att det blir en bättre begagnad primärvariator till min maskin nästa säsong då den jag har nu börjar ha rätt slitna skivor och är i allmänt risigt skick.
Det var allt för denna mycket korta skotersäsong, som inneburit fler timmar skruvandes i skotern än körandes känns det som.. men det beror på att vi prioriterat så mycket annat i år.. Nästa år ska det bli mer körning, mindre lär vi knappast lyckas köra iallafall. 🙂