Volvon har nu gått drygt 30000 mil och har på sistone börjat låta illa från höger framhjul, ett brummande ljud som påminner om ett väldigt högt vägljud och som blir värre när man svänger vänster – dags att byta hjullager med andra ord.
Den lokala Volvoverkstaden har förbrukat sitt förtroende efter att ha offererat 9000kr för ett byte av bromsok bak (som tog 45 minuter att göra själv) varefter de försökte ta betalt av oss för en hjulinställning som de aldrig utförde – vilket kom fram när vi ville se protokollet, och när de nu ville ha lite drygt 5000kr för att byta hjullagret rann bägaren över. Även om det är trevligt att veta hur mycket pengar man sparar på att skruva själv så kommer vi inte att vända oss till vår Volvoverkstad i framtiden.
Att byta hjullager är relativt enkelt, dock kan det kärva en del i särskilt om bilen gått mycket på saltade vägar. I bästa fall behövs bara en hylsnyckelsats och en liten insexnyckel, men det är bra att ha bromsrengöring och en värmekälla till hands, och i mitt fall behövdes även en avdragare och lite finurlighet för att få loss drivaxeln ur lagret.
Börja med att hissa upp och säkra bilen, och ta av däcket – här byter vi höger framlager:
Avlägsna bromsoket, detta är två skruvar på baksidan av oket. Var noga med att inte bryta onödigt mycket i bromsledningen – jag brukar hänga upp oket i fjädern på stötdämparen med ett buntband för att inte hänga oket i bromsledningen.
Ta bort bromsskivan. Skivan kan sitta ordentligt fastrostad, här är värme bra. Var försiktig om det måste knackas på skivan för att få loss den då den ska återanvändas – om ni inte byter skivan. Denna skiva byttes vid däckbytet i höstas så den är i bra skick och gick enkelt att få loss.
Lossa skölden bakom skivan, tre skruvar..
För att komma åt att lossa hjullagret måste drivaxeln ut, och för att kunna dra ut drivaxeln måste styrspindeln lossas – antingen nertill från bärarmen, eller upptill från dämparen. Då jag tidigare bytt bussningar i bärarmen utan att lossa dämparen och vet hur jobbigt det är att kränga tillbaka spindeln på bärarmen valde jag att lossa dämparen upptill istället den här gången – vilket visade sig vara MYCKET enklare. Dock kan hjulinställningen bli annorlunda om man inte är noga med att återmontera denna i exakt samma läge då hålbilden ger utrymme för spindeln att röra sig lite när den inte är fastdragen. Markera hur dämparen sitter mot spindeln innan lösmontering för att enklare kunna återmontera på samma plats.
Oavsett var spindeln lossas måste ABS-sensorn loss. Var noga med detta då det är en relativt dyr komponent att ha sönder. Den sitter bara med en skruv upptill och är enkel att lossa.
Så långt gick allt lätt, men drivaxeln hade fastnat i lagret så att det behövdes en avdragare, lite våld och en hel del värme för att få loss den..
När drivaxeln väl är loss är det bara att vika ut styrspindeln, lossa de 4 skruvarna som håller lagret från baksidan och dra/knacka ur lagret ur sitt säte. När lagret väl är ute är merparten av arbetet färdigt!
Rengör allt noga innan återmontering. Jag fräschade upp gängorna lite i drivaxeln med en M10x1.5 gängtapp innan jag monterade den i lagret igen då jag knackat lite för hårt på skruven som sitter där innan jag plockade fram avdragaren – gör inte så..
För att få dämparbenet på plats igen använde jag en dorn som styrning i ena skruvhålet för att få hålen att matcha.
Sedan är det bara att återmontera allt i omvänd ordning..
På med skiva, ok och däck och testkör.
Även om jag fick bråka en hel del med att få ut drivaxeln ur lagret, och skruvade loss bärarmen underifrån och jobbade med den en stund innan jag beslöt mig för att lossa fjäderbenet så tog denna operation mindre än två timmar att göra – och det var första gången jag gjort den.. Ett nytt lager av god kvalitet kan man hitta för under tusenlappen på diverse bildelssiter, jag köpte mitt hos Meca då jag tidigare varit nöjd med kvaliteten på delarna jag köpt där. Summa summarum sparade jag nästan 4000kr på mindre än två timmars arbete, så det är en rätt bra timpenning!