Arbetet i garaget fortsätter med att fräsa färdigt vänd- och boggiehjulen.
Eftersom att delarna skiljer en del i storlek är det svårt att få exakt samma nyans på de eloxerade delarna, men det blir iallafall orange. 😉
Skenorna som ska hålla bakre axeln för vändhjulen har blivit frästa, och nu är det bara kvar ett par lagerhållare och hållare till boggiehjulsaxlarna att fräsa:
Efter eloxering har vi en hel bunt med eloxerade aluminiumdelar som ska monteras bara lagren till hjulen kommer.
För att fortsätta med andra delar av maskinen har jag sålt dynan till den gamla ET:n och lyckats köpa plastskidor för pengarna dynan drog in. Så vad bättre då än att börja bygga på framvagnen? Efter att ha mätt och klurat en del har jag så fräst ut ett par jiggar för att kunna bygga A-armar. De övre A-armarna blir i 15mm stålrör som bockas till rätt form, medan de undre – som ska ta mer kraft – byggs av 17mm stålrör som svetsas raka för att ge maximal hållfasthet.
En vettig början på övre a-armar. 😉 Medan jag funderar på hur jag ska lyckas spänna upp dessa för att borra ur urtag passande de tvärgående rören bygger jag vidare på boggien. Efter att ha tänkt över situationen lite har jag beslutat mig för att ha samma dämpare i boggien som i framvagnen, istället för att spara ett par hundralappar på att köra mindre och billigare dämpare i boggien. Det blir bättre dämpning och mycket enklare att bygga på detta sättet. Första steget är att bygga fästöron i boggiestaget. Här fick plasman jobba lite för att grovskära formen. Funderar på att bygga en CNC-styrning till plasman, ett smidigare verktyg för att kapa plåt finns inte!
2mm stålplåt får duga till dämparfästen. Efter lite slipning svetsades de fast i staget..
Svårt att få någon vidare estetik på pinnsvetsarna, ruskigt sugen på en TIG – men det får vänta.. 😉
Första dämparinfästningen klar. Nu ska det till öron på det nedre staget och sedan ska två axlar kapas till för nedre främre samt övre bakre dämparinfästning.. Sedan är det bara en fråga om att fästa boggiehjulen på skenorna och hitta en vettig infästning av boggien i tunneln.
Här får man en liten idé om hur vändhjulen kommer att se ut. Skenorna ska blästras och lackas svarta innan slutmontering.
Forsättning följer..