Idag kom så äntligen stötdämparna till framvagnen. Köpte ett par billiga RFY-dämpare på Ebay då skotern ärligt talat inte kommer att behöva någon superfjädring.. dämparna har iallafall fått bra kritik som motorcykeldämpare, och hur fel kan det bli..
Efter en snabb uppmätning och avcaddning måste de ju dekaltrimmas lite..
Känslan när man klämmer och sliter i dämparna är bra. Gott motstånd i fjädrarna och dämpningen verkar vettig. Det känns ordentligt och stabilt, så det blir nog bra detta. Längden känns klockren till maskinen, och nu kan jag äntligen börja med framvagnen.
Jag hann cadda upp version ett av styrspindeln innan det blev dags att gå ut i garaget:
Innan jag kan cadda den slutgiltiga versionen behöver jag få kullänkarna till A-armarna och skidorna så att jag kan få till alla dimensioner rätt – dessutom behöver den snyggas till lite. Sen är frågan : Orange eller svart.. hmm, måste fundera lite på den. 😉 Troligen blir det orange då skidorna är svarta.
Fortsatte blästra tunneln med blästerpistolen jag köpt på Biltema. Det gick skitdåligt och slutade med att jag råkade blästra mig själv rätt i ögat när jag försökte reda ut varför den inte fungerade. Som tur är kom det inte ett enda korn blästersand – precis som vanligt ur den här blästern – så det blir en retur på den. Tog fram vinkelslipen och sandpappertrissan och tio minuter senare var tunneln – eller iallafall de delar av tunneln som ska användas – upputsad.
Nu ska jag bygga en jigg för att bulta ihop tunneln i rätt bredd, sen ska fotstegen kapas, vinkeln ändras och nya fotsteg fräsas och bultas dit..
Passade på att göra färdigt det andra drivhjulet, sånär som på tre saknade bultar, och testmontera mattan i tunnelframdelen. Men för att det skulle gå så tvättade jag först av hela mojängen i bensin, för att få bort all gammal olja och skit.. Det är inte härligt att tvätta i bensin, man blir helt kocko av ångorna och det svider överallt där man sprayar sig själv med bensin när man borstarr prylar.. men fint blir det. Så självklart, när jag monterade drivaxel och matta i den nytvättade fronten – så ryms ju självklart inte en matta med 38mm kammar runt drivhjulet..
Nåväl, då får jag iallafall göra en ny drivaxelinfästning som fixar riktiga mattor, och det blir ändå bättre med tunnelinfästning och bygge av den nya framvagnen, plus att jag kan ändra vinklarna lite som jag vill på det hela..
Skulle bara ha hittat en 33cm bred tank till maskinen nu..