Boggie och mattmodifikationer

Så var det klart med utlandssemester och arbetet börjar om igen. Då det fortfarande fanns lite att riva på det gamla chassiet och det behövdes plats i garaget så attackerades alla nitar och skruvförband som var ivägen för att dela maskinen i delar..

Photo-2015-12-19-21-54-36_1921 Photo-2015-12-19-21-54-38_1922Här är tunneln lös från framvagnen. Det som är kvar att göra här är att kapa upp framvagnen så att bara det som ska sparas blir kvar, och sedan att korta och kapa upp tunneln så att vi kan smalna av den. Men först måste matta och boggie på plats, så vi vet hur brett det kommer att bli..

Photo-2015-12-20-13-18-11_1924 Photo-2015-12-20-13-18-17_1925Många smådelar som är bra att ha får man när man river ett chassie..

Photo-2015-12-20-19-18-02_1926

När allt var rivet var det så dags att attackera mattan. Denna är 307cm lång och 38cm bred, vilket är lite för brett enligt mitt tycke på en sådan här maskin, så det blev till att smalna av den. Eftersom att slidesen glider över metallclipsen i drivhjulshålen så finns det en narurlig gräns för hur smal mattan kan bli, så då är det så smal den blir:

Photo-2015-12-20-19-38-00_1927

Började köra med sticksågen, men det gick inte alls. Sedan satt jag i mattan och försökte spänna ut den medan jag sågade med tigersågen, men det var bara för jobbigt. Funderade på att ta till rondellen, men då sprutar det gummi överallt.. så till sist lade jag mattan på en plastback, bände den sidledes så långt det går och – med ett metallsågblad i sågen – använde jag mattans klackar som mothåll och bröt mig igenom förstärkningarna.. I mattan går det stavar av något oerhört hårt material, både sticksågsbladen och träbladet för tigersågen gav upp på den första förstärkningen, men med metallsågbladet gick det – omän tungt..

Photo-2015-12-20-20-01-37_1928

Till sist var mattan iallafall kapad, och nu börjar den likna en mountainmatta. Jag tror att det kommer bli bra bett i denna i ett litet och lätt barnskoterchassie. 😉

Jag hade tänkt fräsa och eloxera nya bling-boggiehjul, men då hjulen som satt var såpass fina bortsett från skurna lager, så kändes det dumt att inte återanvända dem.

Photo-2015-12-20-20-18-00_1932

Om man aldrig känt behovet av en verkstadspress så förstår man inte hur tillfreds man blir av bilden ovan. 😉

Hade funderingar på att eloxera vändhjulen, men då gummit är fastvulkat i hjulen och ett SJUKT jobb att få bort lutar det åt att jag bara målar dem svarta istället.. men rätt som det är fräser jag nya, det blir ju bara 6 hjul plus vändhjul, och det kan ju vara roligt att fräsa. Nya lager är iallafall beställda.

Nästa steg var att ge sig på boggien, och då måste man klura ut hur geometrin ska vara, och hur allt ska sitta. Det krävs lite modellerande, och då jag inte orkat cadda upp det hela blir det pussel:

Photo-2015-12-20-21-38-30_1934

Efter lite laborerande tror jag mig ha hittat en vettig längd på boggieskenorna, så då fick det bli bågfil och kapning..

Photo-2015-12-20-21-23-41_1933

Väldigt mycket manuellt jobb på denna, men det blir så när man modifierar befintliga prylar istället för att bygga helt nya. Vi får se, när skotern är igång kanske första uppgraderingen blir en helt egendesignad boggie, men den dagen – den sorgen. 😉 Efter att ha vänt och vridit lite på det hela blir det nog någonting liknande detta:

Photo-2015-12-21-20-46-09_1941

Det ska smalnas av lite, byggas lite nya delar, växlas av dämpare, dit lite fler fjädrar, hållare och axel till vändhjulen bak.. samtliga hjul ska på insidan av skenorna (finns nästan ingen matta kvar på utsidan), men en uppfattning får man ju. Tänk att det finns en liten mountainboggie där gömd i en gammal ET340 iallafall. 😉

Photo-2015-12-21-20-47-09_1942

Jag har fått tag i nya drivhjul som passar mattan, så då får vi modifiera dem så att de passar axeln – vilket nog inte ska vara några problem. Lite spänn från drivhjulen på boggien och en balatarem som spänner ner den lite, några genomslagsgummin och lite länkar så tror jag att detta kommer bli riktigt bra.

Allt för nu, nu blir det julledigt men troligen kommer jag inte kunna hålla mig från att bygga på detta under julen. Sjukt roligt att bygga barnskoter är det!

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.