Efter att ha spenderat en vecka i värmen på Gran Canaria med familjen var det så dags att ta tag i det här projektet igen. Har funderat lite på hur jag ska göra för att få ihop detta så smidigt som möjligt, men hur man än vänder och vrider på det så är det storleken på motorn och bredden på mattan som avgör hur resten av bygget blir, så första punkten på schemat är att plocka ut allt som ska återanvändas i någon form ur det gamla chassiet..
Detta var det jag var ute efter när jag köpte ET340:n, motorn med variator. Det gick snabbt och smidigt att plocka ut motorn, och jag hittade anledningen att den inte går när den sitter i maskinen. Soppapumpen levererar ingen soppa till förgasaren – så där har vi första punkten att renovera när vi sätter igång och bygger.
Det fina med maskinen är att variator och kedjehus sitter på samma sida, så genom att återanvända kedjehuset med drivaxelfäste så får man även fästet för sekundärvariatorn på köpet. Kedjehuset var i riktigt fint skick invändigt, men i behov av ny olja.. 😉
Förgasare och soppapump ska få sig en ordentlig översyn innan återmontering och hela avgassystemet ska bytas ut till ett som passar bättre i chassiet jag bygger.
Motor och variatorer med kedjehus på bänken för vidare nedmontering och översyn..
Boggien ska slaktas och delar återanvändas, men gemometrin kommer att vara helt annorlunda och den kommer troligen vara en hel del kortare när den byggs in i det nya chassiet. Fjädrarna känns lagom mjuka så det kan bli att återanvända dem, och någon dämpare..
Kvar finns råmaterial till tunnel, och styrstag så det räcker och blir över. Nu ska det införskaffas lite rör att bygga av, och den nya mattan hämtas och kapas.. sedan börjar det roliga. 😉
Det blir lite bråte över.. Någon som behöver delar till en ET340? 😉
Fortsättning följer..