Så börjar det änltigen vara dags att göra skotern redo för säsongen, så jag tog dottern med mig och hämtade hem kärran från vinterförvaret:
Eftersom att garaget är nystädat var det ju inga problem att rymma maskinen nu för igångsättning.
Mattbyte på de maskiner jag haft tidigare har varit rätt besvärligt, så idag tog jag mig tag i detta med målet inställt på att iallafall hinna få bort den befintliga Competition-mattan som sitter där för att kunna slutföra jobbet en annan dag. Arbetet började som vanligt med att lossa boggien, som ska få sig en genomgång innan återmontering:
Att lossa boggien innebar att skruva lös 4st skruvar, och tog mindre än fem minuter.. Ser lovande ut för det fortsatta jobbet. Boggien ser ut att vara i riktigt gott skick, slidesen är inte allt för slitna, så jag väljer att inte byta dem i år, det tar vi nästa säsong. Nu sitter ju mattan i drivaxeln, och för att lossa den måste lagerbocken på variatorsidan samt sekundärdrevet i kedjehuset loss. Plastkåporna gick fort att ta av, och därunder möts man av riktigt gott om plats, ordning och reda.
Trodde att Assaulten skulle ha aluminiumpyramid, men jag misstog mig visst. Kolfiber är sexigt, så det gör mig ju inte så mycket.. 😉
Bort med skiva och bromsok, enkelt och snabbt..
Nu skulle kedjehuset loss, så jag dränerade oljan ur huset, som såg helt ok ut – troligen aldrig bytt på de 70 mil motorn gått dock.. 🙂 Sedan av med skruvarna som håller kedjehuslocket och sedan en smärre kamp för att få loss locket. På utgående axel sitter en infräst o-ring som kärvar, men med lite segslit och lagomt våld kom den så till slut..
Det gäller att inte ta i för mycket, så att man spräcker magnesiumlocket till kedjehuset, för det blir troligen för dyrt för att det ska vara roligt.. Kedja och drev ser ut som nya, så det är bra, av med prylarna och attackera variatorsidan av maskinen..
För att vara säker på att återmontera allt åt samma håll som det suttit låter jag det ligga på detta viset på bänken, tills det är dags för återmontering. 😉
Efter att ha lossat sekundärvariatorn (en skruv) och lagerbocken (6 skruvar) var det enkelt att lyfta av drivaxeln och den gamla mattan, här ser vi skillnaden mellan gammal och ny.
Den matta jag valt att använda är en Camoplast PEAK 2.5 matta, med 64mm kammar och ett mönster som ska fungera bra i djupsnö. Den matta som satt är en cross-over matta som fungerar bra på led och i snö, med 51mm kammar, så nu blir maskinen mer en renodlad pudersmiskare – precis som jag vill ha den. 😉
Eftersom att Polaris verkar vara lite som KTM – oerhört byggd för att vara skruvbar – så har ju operationen hittills tagit knappa timmen, så då är det ju bara att börja återmontera då! Först på plats med mattan, och sedan försöka trixa in drivaxeln:
Det är betydligt knepigare att passa in drivaxeln med en ny styv 64mm matta, än vad det är att få ur den med en medgörlig mindre matta som gått ett antal mil, men efter ett antal svordomar och lite svett gick den till slut dit:
Återmontering av sekundärvariator, hastighetssensor och lagerbock gick lika snabbt som lossmonteringen. På med kedja och drev innan kedjehuset stängdes och fylldes med olja. Kom ihåg att smörja o-ringen lite så att den lite slits i onödan vid återmontering:
Medan kedjehuset är öppet är det läge att spänna kedjan, så att man får en ok spänning på den – inte för hårt och inte för löst, lagom är bäst helt enkelt. 😉 Återmontering av bromsskiva och disc, lika enkelt som lösmonteringen:
Så var det dags att ta tag i boggien. Samtliga bussningar fettades om genom att trycka in nytt fett i nipplarna tills det slutade komma ut svart sörja, och nya isrivare monterades då de gamla gått av efter att ha backats över lite för ofta:
Lagren känns helt ok, inga onödiga glapp eller missljud, så de klarar några säsonger till. Rent generellt tycker jag att det mekaniska i maskinen ser ut att vara i väldigt gott skick, vilket är roligt att upptäcka!
Att återmontera boggien kräver en del muskelstyrka och trixighet, men efter en stund gick den dit..
Nu har maskinen fått sig en 39″ framvagn och en riktig matta. Återmonterade boggiens framdel i det övre monteringshålet så att attackvinkeln blir samma som på Pro RMK – för att flyta lite bättre i snön och gräva lite mindre. Det ska bli intressant att se hur maskinen tar sig fram i snön i vinter. Redan innan ombyggnationerna var det den i särklass bästa djupsnömaskinen jag kört, så detta kommer bli riktigt roligt!
Det som är kvar att göra nu är att justera in toe på skidorna och bygga ett GPS-fäste till Rino-GPS:en som blev inköpt i höst. Sedan ska gasgivaren åtgärdas så att jag kan få in backväxeln i branta nedförslut, och efter det är det nog bara att gasa.
Tina fick plats på XX-freecamp i vinter, och då kommer hon att köra Polaris (såklart) så risken är att vi behöver utöka skoterflottan efter det. Jag har iallafall strikta order om att se till att maskinen är i brukbart skick till eventet, så jag får ta det lite lugnt fram tills dess. 😉
Hej, hur funkade Peak mattan, är det att rekommendera?:-)
Peakmattan fungerar riktigt bra, jag är supernöjd!
Kan väl tycka att RMK:ns Series 5.1-matta gör sig aningens bättre i riktigt fluffig pudersnö, men även om man kör i fjällen så är det oftast inte sånt fluffigt puder att det är värt det. Peakmattan fungerar mycket bättre än Series 5.1 när det där uberfluffet saknas.. tycker jag. 😉
Testar å skriver här då jag undrar hur man får till tomgången på en rmk 800 -12 Det är väldigt låg tomgång på den så instrumentet slocknar. Tycker mig ha hör att det blir slitna skruvar/spjäl. Var hur fixar man det ? Du råkar inte ha några bilder ?
Mvh niklas
Tjenare,
jag har inte haft problem med tomgången på någon av våra polarisar så jag vet tyvärr inte riktigt hur man ska åtgärda det. Det är ju insprutning på dessa maskiner så bränsleblandningen kan man inte göra så mycket åt, men nya tändstift och rengöra avgasportarna är ju ett standardtips. När jag gjorde mina portar var de så fulla i gammal olja att de gick jättetrögt att öppna, och kan inte portarna röra sig som de ska så påverkar det ju motorgången helt klart.
Kolla även att du inte har spruckna insugsgummin då tomgången kan försvinna om maskinen tar tjuvluft..
Hejsan
Blev intresserad av fästet till Rino:n. Har du hittat nåt bra? Jag gjorde ett fäste till min gamla gps GPSMAP 62 kanske den hette. Nu har jag bytt till friåkarnas dröm Rino så jag skulle behövet justera fästet. Jag gjorde en platta som jag satte fast under styret så den sticker up på framsidan. Sen hittade jag ett fäste på nätet som jag skruvade fast, funkade bra. Har dock inte hittat nåt bra o skruva fast för Rino:n
Jag har bara buntat fast originalfästet på styrets undre del så att antennen sticker fram framför styret. Kan va lite svårt att se när man ståkör, men det fungerar. Sen har jag alltid en säkerhetsrem mellan GPS:en och styret sen jag var med om att fästet gick sönder och GPS:en lossnade..
Tja jag undrar…
Var köpte du mattan?
Och det borde väll vara samma mått på min pro rmk 2011…
Vill ha samma matta då det ser roligare ut 🙂
Oj, ursäkta sent svar! Missade helt den här frågan!
Jag köpte faktiskt mattan på Stenmarks Maskin i Tärnaby. Tidigare har jag beställt från USA då det varit galen prisskillnad, men hittade ingen vettig site att beställa från denna gång.