Eftersom att jag åkt på ryggskott och måste ta det extremt lugnt med belastning var det en bra dag att göra lite småpyssel som legat och väntat – och vad bättre då att göra än att mäta in och återmontera kopplingen i KTM:en? 😉
Eftersom att kopplingen redan låg på bänken började jag med att mäta alla lameller. 2,7mm, som nya, förutom den innersta som var 3,0mm – som ny den med.. Så det är inte slitna lameller som gör så att kopplingen slirar. Återmonterade den rengjorda kopplingen och var noga med att smörja lameller och mellanskivor så att man inte eldar upp kopplingen det första man gör:
Märkte att den innersta stålplattan fått ett ordentligt slitage där preload-washer ligger an, gissar att det kan bli så efter 280 timmar.. så jag bytte plats på den och en annan platta, så ska vi förhoppningsvis få rätt preload igen. Det kan vara därför kopplingen har slirat. Innan jag återmonterade kopplingsfjädrarna mätte jag upp dessa, och de är mitt i spannet för accepterad längd enligt KTM – vilket är bra nog.. men om kopplingen fortsatt slirar blir det att byta ut dessa till sommaren.
När kopplingen var återmonterad passade jag på att renovera vattenpumpen, eftersom att jag aldrig gjort det och har ett par nya impellrar på hyllan..
Impellern är märkbart sliten..
Så det blir bra att få dit en ny. När detta var gjort var det ett snabbt jobb att få dit kopplingskåpan och fylla vatten och olja. Nu väntar jag bara på nya LED-lampor, och att ryggen ska bli okej, så ska vi ta oss en testtur i höstmörkret..
Du kan väl titta in i mitt garage och kela lite med min hoj också?