Efter modifieringen av styrkortet till rallyhojen med lite avlänkningskondensatorer fungerade det mycket bättre, men eftersom att jag gjort en liten tankevurpa vad gäller avstudsning av knapparna så blev funktionen lite slumpvis då den började blinka höger eller vänster och slog lampor av och på slumpmässigt under tiden man körde. Det tillförde ju en extra dimension till körningen, men man vill helst kunna koncentrera sig till 100% på vägen när man kör rally och slippa fokusera på ifall hojen börjar blinka, eller släcker alla lampor..
Det hade varit enkelt att flasha om programvaran på kortet – om jag inte gjutit in det i polyester för att vädertäta detsamma, och nu lessnade jag på att löda samma kort om och om igen, så det blev en revidering av kortet – igen.
Lite eftertanke, CAD och beställning av kretskort från ITead Studio resulterade i detta. Nu har jag lött med varmluft istället för kolv, vilket ger MYCKET renare lödningar. Spänningsregulatorn är bytt till en som ger konstant 5v oavsett inspänning, alla reläer är bytta till MOSFET:ar som klarar 55A i 60V, vilket är en hel del overkill för detta kort, och jag har lagt till en USB-port på kortet – för felsökning och flashning av ny programvara.
När man kopplar in debuggern till kortet får man följande information:
Eftersom att jag haft lite problem med att kortet startar om sig så har jag lagt till en reboot-räknare som sparar antalet uppstarter kortet gör i EEPROM och visar det med ett antal blinkningar på en indikatorlampa när man startar cykeln. Det är enkelt att nollställa räknaren från styret och detta kommer bara finnas tills jag råder bot på problemet – om det inte redan är gjort. Kortet mäter 45x45mm, USB-porten har tillkommit och jag kommer att köra kontakterade kablar för samtliga in- och utgångar istället för metallkontakterna jag använde sist, så det kräver en omdesign på lådan med:
Inget spännande, bara öppningar för kablage och USB. Nu har jag tänkt lite längre dock, för att förenkla kabeldragningen ytterligare så kommer kablarna ut ur lådan för inkoppling direkt till förbrukare, dvs samtliga indikatorlampor kommer ut på en kabel, allt till roadbooken på en annan osv. Denna låda är utskriven i klar PETG istället för PLA. PETG är segare, hållfastare och blir bättre vid utskrift än PLA, enda nackdelen är att det är att priset är ungefär 150% av PLA, så 300kr/kg istället för 200kr/kg. Lådan väger in på hela 15 gram, så det är inga hemska kostnader vi talar om ändå. 😉
Utöver detta så har jag hittat ett par riktigt läckra LED-lampor att använda istället för H3-insatserna som inte håller för lite tuffare tag. Mer info om det när de är monterade!
Snyggt jobbat. Fältmässig test?
Det kommer, först ska det färdigställas och cykeln monteras ihop, kopplingen ligger fortfarande på bänken.. 😉
Sen vaknade jag typ upp med ryggskott imorse, så det blir att ta det lugnt några dagar framöver.
Jag har bytt transistorer på utgångarna till blinkersen till en som ska klara 1,5A på detta kort, vilket bör betyda att man kan köra LED- och vanliga glödljus i blinkersen utan problem.