Nu har jag äntligen insett att det faktiskt inte är någon omöjlighet för mig att köra rallyn på motorcykel. Jag har egentligen all utrustning jag behöver, det enda jag behöver komplettera med är lite specialutrustning, kunskap och en STOR dos kondition…
Självklart kan man köpa färdiga, fungerande och vältestade (och extremt dyra) prylar att montera på cykeln, men det är ju mycket roligare att bygga själv… så här kommer lite dokumentation. 😉
Projekt ett: Elmotordriven roadbookhållare
Första steget var att ta den manuella, hembyggda, roadbookhållare jag fått med motorcykeln och bygga om drivaxlarna. Här har jag även installerat en 5v regulator för att kunna mata ström till det RC servo jag valt att använda som drivmotor till enheten.
För att få den att fungera som jag vill så har jag tagit ett vanligt modell RC servo av lite tuffare modell, med metalldrev och bra ork, och byggt om servot för kontinuerlig rotation. Jag kopplade även förbi elektroniken i servot för att slippa komplicerad styrelektronik, nu är det av och på som gäller. 😉
Här har jag caddat upp och skrivit ut ett par remhjul på 3D skrivaren. Det moddade servot ser man till höger i bild, inget märkvärdigt men det fungerar. Som synes har jag även installerat ett par strippar kallvit diodlist i boxxen för att förenkla vid nattkörning. Diodlisten är kopplad till strömbrytaren man ser på undersidan här, så att man kan slå på och av belysningen efter önskemål…
Nu är servot monterat i lådan och en remspännare är installerad. Detta fungerar ypperligt, med ett par undantag… 1. Pappersrullen vill gärna vandra in i drivningen och då kärvar det hela ihop, vilket beror på att 2. När man driver båda rullarna samtidigt kommer man att få slack i rullen när den matande rullen är större än den matade rullen, dvs första halvan av rullen… inte bra.
För att lösa problemen skrev jag ut en skiljevägg mellan drivningen och pappersrullen. Nu kan pappret inte komma åt drivningen hur mycket slack det än blir. Efter lite mer testande har jag kommit fram till att det räcker med att driva den matade rullen, så får den dra den andra rullen via pappret. Det blir mao att byta till en kortare o-ring som bara driver den övre sidan. Det underlättar dessutom vid byte av rullar och förenklar mekaniken en aning.
Såhär ser slutresultatet ut med belysning:
och en liten film som visar funktionen:
Återkommer senare med fler tester och ombyggnationer, nu är det lite kass säsong att vara ute och testa och Rallyt jag skulle köra till helgen fick jag ställa in då benet och revbenen inte kommer att fungera tills dess.