Vid testkörningen förra veckan visade det sig att kylfläkten inte fungerade, kopplingen slirade och halvljuset var dött, så nu var det dags att ta tag i detta medan polyestern får härda i formarna. Bort med tank och sadel, och det visar sig att 10A säkringen till kylfläkten brunnit. Fläkten bör inte ta SÅ mycket ström, så här är det nåt fuffens. Testade att dra runt fläkten, vilket inte gick.. den satt pall.. så det blev till att montera loss.
Det visar sig att den albanska leran letat sig in i kylfläkten, även fast den ska vara vädertätad, och gjort så att hela kalaset kärvat ihop..
Fyllde fläkten med WD40, och motionerade runt den lite.. Sen fick den ligga i oljebad över natten, och motioneras.. detta upprepades ett par gånger tills allting gick lätt och fint. Mätte upp strömmen som fläkten tar och det ligger på ungefär 2A vid full effekt, klart godkänt.. Snabb återmontering och ett fel var löst.
Kopplingen såg bra ut sist jag hade upp den, och fungerade bra i Albanien, men nu slirar den när man kör fort på högsta växel och tar väldigt långt ut på kopplingshandtaget. Det visar sig att justerskruven till handtaget rallat upp och självjusterat ut sig.. Ordnade detta och passade på att byta vätska i hydraulkopplingen, så får vi se om det fungerar bättre nästa repa.
Halvljuset då? Jo, jag bytte ju ut lampan mot en LED-lampa, och det visar sig att denna inte riktigt var av högsta kvalitet..
Metallflänsen längst upp på bilden, som sitter i lykthuset och jordar lampan, hade lossnat.. Därför fick den inte kontakt med jorden, och lyste således inte. Snabbt fixat med en varm lödkolv, lämpligt flussmedel och lite tenn – och vips fungerar det lysande igen. 😉
Nu väntar vi bara på uppehåll, för en provtur till och lite mer småfix..