Färdigställande av eldragning

Nu så har jag äntligen fått tummen ur och gjort färdig eldragningen.

Eftersom att biltemas kontakter är alldeles för klumpiga, och jag inte gillar att köra med flatstift överallt så beställde jag 2,8mm kontaktdon från eBay i 2-, 4-, och 6-pol.

conn

Dessa fungerar väldigt bra, och är samma som sitter original på ett antal ställen på KTM:en visade det sig. För att slippa glappande kontakter och kablar som lossnar så har jag både pressat och lött alla kontaktdon:

1.. och när jag sätter ihop kontakterna fyller jag dem först med kontaktfett för att förhindra att vatten tränger in och förstör kontakten.

Efter att ha dragit om matningen till baklyktorna och blinkers bak samt monterat vänster tornsida och kopplat ihop alla kontakter var det dags för test. Det är alltid lite nervöst när man ska testa  elen första gången, rätt som det är smäller det bara till och allt tvärdör, men idag fungerade det bra!

2

Här lyser blinkindikatorn och halvljuset är på. Matningen till GPS fungerar, likaså matning, sensorer och fjärrkontroller till tripp och originalistrument. Det blev riktigt läckert med styrkortet för elen jag gjorde, för man styr allt med momentana knappar på styrklumpen längst till vänster i bild, ett klick på en blinkknapp så börjar den blinka, ett klick till så slutar den. Samma gäller hel- och halvljus.

3

Helljus och helljusindikator fungerar fint.

Det är ett par saker jag måste fixa dock. Det verkar ha blivit lite knas när jag lödde ihop inneslutningen till styrkortet, för när jag tutar så startar kortet om och resettar = halvljus på och helljus av. Sen har jag kopplat fel till bakljuset så att bromslyset alltid lyser. Småfix bara, snabbt åtgärdat. Överlag fungerade det mycket bra, så snart får jag ut och köra hoj – vilket jag verkligen ser fram emot!

 

Ett svar på ”Färdigställande av eldragning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.