Så, nu har jag äntligen fått tummen ur och skrivit koden klar till el-styrkortet eller vad man ska kalla det till hojjarna.
Funktionen blir sådan att om man trycker på blinkersknappen så börjar den blinka, trycker man sedan på någon av blinkersknapparna så slutar den. Koden hanterar blinkers, helljus, halvljus, helljusindikator och blinkersindikator. Tuta och roadbook styrs separat på kortet utan inblandning av processorn.
Hade en plan på att mäta spänningen i hojjen och ha en felindikator om den blev för låg, men eftersom att jag missat att analoga inputs inte kan användas som outputs så har jag ingen utsignal för felindikatorn, så det får bli till version 2.0 om jag tycker att det är en tillräckligt viktig funktion för att bygga nya kort. 😉
3D skrivaren fick agera lådprinter idag:
Började med att löda ett par AtMega168 processorer på kortet, och testa att jag inte kortslutit några pinnar på dessa:
Sedan blev det ett gäng resistorer för att hantera indikatorerna, spänningsregleringen och resetpinnen på processorn, tillsammans med ett gäng pyttesmå 1A transistorer som låter processorn dra reläerna till hel- och halvljus samt blinkers.
Efter detta en LM317 och ett par reläer för spänningsreglering och hel- / halvljus.
Testar att lådan passar när jag lött lite kontakter för ingångarna. Dessa ska kopplas till reglaget på styret.
Nästa steg blev 12v matningen och alla utgångar i form av kablage:
För att vädertäta kortet har jag valt att testa att gjuta in det hela i polyester. Gick ut i garaget och blandade 25g polyester med härdare, och fyllde upp den utskrivna lådan:
Just nu står det och härdar såhär:
Tänkte ju inte på att viorna låter polyestern rinna förbi kortet, så jag fick sätta lite tryck på det hela för att det inte skulle läcka ut under kortet. På någon timme kommer en uppdatering med resultatet, så får vi se om det blir som jag tänkt.. Under tiden ska jag kontaktera och löda lite kablage på kort nummer två..
Uppdatering:
Nu får vi se hur det ser ut imorgon. Då blir det ännu en funktionstest innan montering på cyklarna. Har ett halvt elsystem att riva bort från min cykel innan montering med.
En bra bit utanför min komfortzon när det gäller elsaker.
Kändes bara som att det vore en idé att förenkla kabelhärvan i rallytornet en aning. När man ändå ska bygga om så är det lika bra att göra det ordentligt. 😉
Störst fokus ligger dock på att fetta in alla kontakter och löda givarkablarna för trippmätarna eftersom att båda mina trippar dog vid varje vattenpassage i Albanien..