Idag fortsatte bygget på 450-hojen. Började med att montera ramfästet för tornet genom att borra 2st 10mm hål och skruva fast den i mothållet på baksidan, som även limmades fast.
Jag har fräst ut samtliga bärande delar till tornet nu, nu är det bara plattorna där trippar och gps ska monteras som är kvar att fräsa.
För att få till rätt form på lykthållarna måste de bockas. Det har jag tidigare gjort med skruvstäd och slägga, men idag tog jag till lite finare metoder med gasbrännare och skiftnyckel.. Man lutar sig mot skiftnyckeln och värmer tills materialet böjer sig. Då går det lätt, och man får inte småsprickor i materialet och det är lättare att få till rätt vinkel på böjen.
Eftersom att det är frugan som ska ha cykeln, och hon är mån om hur det ser ut, så ska tornet färgas svart. Har tidigare gjort några mindre bra försök med eloxering, men idag testade jag ordentligt med desmut-bad, rikligt med ström och riktig färg, och det blev faktiskt riktigt bra!
Bara att sätta igång med eloxeringen av torndelarna:
Ner med prylarna i kaustik-soda för att få bort orenheter i aluminiumet, och sedan ner i syrabad med ström för att oxidera ytskiktet.
Dessa delar ligger just nu och bubblar i infärgningsbadet, så resultatet får vi lite senare.
Jag kommer att gå igenom cyklarna framifrån och bakåt, men medan jag väntar på kretskortsleverans för elsystemet till tornet så tänker jag fixxa lite annat som måste göras på cyklarna. Tinas hoj ska få en ny kamkedja och ventilspelsjustering, min cykel ska få en ny tätning vid framdrevet, och det ska till korvar i Tinas däck. Medan aluminiumbitarna bubblade i syrabadet passade jag på att sätta korv i Tinas framdäck, men här fick jag oväntad hjälp i garaget – vilket alltid är uppskattat!
Av med däck och slang.
I med korv, vilket inte alltid är helt lätt..
Frågade flera gånger om hon ville ha hjälp, men hon skulle klara det själv..
Alla sätt är bra..
Och se på tusan, nog gick korven i däcket iallafall!! Eftersom att Tilda hjälpte mig med korvningen av däck, så blev jag ju tvungen att hjälpa henne lite med hennes projekt oxxo, vilket bestod i att kolla styrlagren i hennes PW50..
Men det var ändå roligare att skruva i fullstora hojjar, så innan jag visste ordet av var framdäcket balanserat, gaffelbenen momentdragna och hjulet monterat..
Så nästa gång jag ska i med en korv i ett däck så vet jag vem som ska få jobba lite i garaget.. nice! 😉
Inte så mycket mer gjort idag, ska försöka ordna lite dekaler till gaffelbenen och försegla de eloxerade torndelarna innan kvällen är slut.
Uppdatering
Då jag körde två bitar samtidigt verkar det som att jag inte riktigt fått tillräckligt bra kontakt vid eloxeringen, för resultatet blev lite ojämnt:
Den svarta biten är helt klockren, men den stålblå verkar eloxeringen inte riktigt ha tagit lika bra på, så det blir till att testa att eloxera om den. Men processen fungerar riktigt bra, tornet och alla plåtar får bli svarteloxerade!