Motorrenovering slutförande

Efter många veckors väntande kom så äntligen paketet med avdragare och kolvringar. Började i vanlig ordning på fel sida med att plocka loss primärdrevet, vilket visade sig sitta rätt ordentligt.. men med en riktig avdragare gick det fint ändå.

Primärdrev av

 

Med primärdrevet av blev det så svänghjulets tur. Det gick mycket enklare att få loss detta, troligen eftersom att det aldrig varit losstaget och fastvåldat tidigare..

Svänghjul avEfter detta blev det av med balansaxeln, vilket hade varit lättare att göra INNAN man plockat loss primärdrevet, av med guiderna till kamkedjan och diverse småplock som fick lämna motorn.

Småplock

Nu var motorn så ren som den kom att bli.

Ren motor

 

Rensad motor

Nu var det äntligen dags att börja montera ihop det hela igen. Började med att installera den nya kamkedjan, men kom på att det varit ruskigt besvärligt att få av toppen när kamkedjeguiderna suttit på plats, så jag lämnade helt denna sida till senare. Började istället med att installera nya kolvringar (0,3mm gap istället för 1,8mm) på kolven och dra in denna i cylindern.

Kolvinstallation

 

Köpte en kolvringskomprimerare på Biltema väl värd pengarna, men det gäller att ha den åt rätt håll, annars hjälper den inte mycket. Underligt nog ska åtrdagningsskruven vara nedåt, så att man INTE kommer åt att justera den medan man installerar kolven.. menmen, när man väl kom på det var det busenkelt att installera kolven i cylindern.

Cylinder på plats

Att installera kolvbult och clips var faktiskt lättare än att få loss densamma. Här ser man den nya kamkedjan som vilar i botten i väntan på att kolv och topp ska installeras. Att montera resten gick så fort att jag inte hann ta några bilder. Men under monteringen, som tog bättre delen av en dag, gjordes följande:

  • Ny kamkedja
  • Ny packbox på primärdrevssidan av vevaxeln
  • Nya packningar till samtliga kåpor
  • Ny cylinderfotspackning
  • Ny toppackning
  • Cylinder/topp dragen till rätt moment enligt manual (!!!)
  • Bytt oljepumpshus och o-ringar för de tre invändiga oljepumparna
  • Nya oljepumpsdrev
  • Bytt drivaxel till oljepumpar
  • Nya packningar för kopplings- och generatorkåpa
  • Ny packning för kopplingens slavcylinder

Efter ett par smärre missöden, så som en kopplingskåpepackning som inte riktigt ville ligga stilla, var så motorn ihopsatt igen. Att montera cylinder och topp innan man satte tillbaka guiderna till kamkedjan var en höjdaridé. Det var bara att lägga cylinder och topp på plats och dra fast dem, och släppa ner guiderna i kamkedjeutrymmet efteråt. Den främre guiden var lite trixig att få dit, men med lite lirkande kom den på plats. Sedan fiskade jag helt enkelt upp kamkedjan och installerade kammen.

Motor komplett

 

Att montera resterande detaljer som avgassystem, kick, stötdämpare, förgasare, tank och sadel gick snabbt. Fyllde olja och sköljde ur kylaren ett par varv för att få ut all oljesmet som fanns däri innan jag fyllde på med glykol. Batteriet var dött, men efter tre kickar startade motorn. Alla missljud är som bortblåsta. Inget rassel, inget slammer, bara rent och härligt enstånkemotorljud. NICE!

Det blev en kort testtur, och besvikelsen var stor när jag insåg att den fortfarande bygger tryck i växellådan och trycker ut olja på diverse ställen. Insåg rätt snabbt att jag fyllt på alldeles för mycket olja, så jag dränerade överflödet och ordnade en tillfällig ventilation för växellådan inför nästa provtur.

Motorn går RUSKIGT bra nu, och låter riktigt trevligt. Det blir förhoppningsvis en lite längre åktur till veckan där vi får se hur maskinen går på det underlag den kommer att gå på framöver, testturen blev mer renodlad endurokörning för att känna på cykeln. En stor skillnad nu är att även efter ett par varv runt den lokala enduroslingan så är oljan i vevhuset fortfarande transparent och fin. Tidigare tog det ungefär 5 minuter innan den var kolsvart. Det beror troligen på att avgaserna inte går ner i vevhuset nu, utan pyser ut genom avgasröret istället, vilket ju är bra då det är den vägen det är tänkt att de ska ta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Säkerhetsfråga * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.