Så, idag blev det att, trots en hemsk förkylning, leka i garaget hela dagen. Började helt sonika med att montera statorn och lite skruvar jag glömt dra fast igår.
Kabelstamen gick enkelt att få ut och att pressa tätningen på plats var inga problem.
Nästa delmoment var att montera svänghjulet. Var lite nervös för detta eftersom att jag lyckats ha sönder det gamla svänghjulet vid losstagningen och därför har ett nytt av lite modernare modell som ska på plats nu. Dessutom var gängen lite skadad, men lite dremelarbete löste den biffen rätt smidigt.
Nu var det dags att förbereda för att lyfta i motorn i chassiet, började med att rengöra avgasventilerna och sedan monterade jag motorfästet.
Självklart är även motorfästet avfettat och tvättat enligt konstens alla regler. Ett par lyft och knök senare såg det ut såhär:
Rätt skönt att ha fått maskinen på plats, nu är det bara att reda ut vilket som ska vart och vice versa..
Efter en välbehövlig kafferast kopplades så kylarslangar, gasvajrar och oljeledningar på rätt plats, spridarna monterades och drogs fast – självklart med nya packningar på plats.
.. och se så trevligt det ser ut när allt är rent och fint ..
Ungefär vid det här laget hittade jag en sak på arbetsbänken som borde varit monterat igår.. inte bra, men som tur är sitter den på variatorsidan och primärvariatorn var inte ordentligt monterad ännu..
Monterar man inte den här metallramen som håller packboxen på plats så hinner man nog inte så långt innan man har ett generalras på sina händer. (!!)
När alla slangar och spjällhus var på plats var det läge att montera avgassystemet, innan avgasportarna monterades, för att få så mycket rum som möjligt att dra åt skruvarna. Det är rätt trångt i motorutrymmet på en REV när allt är på plats vill jag lova!
Sedan var det bara att sätta in luftburken och montera variatorerna, så var vänstersidan så gott som färdig.
Eftersom att magnapullstarten strulat så fick den sig en ordentlig genomgång, och efter lite fett här och där och något knack med hammaren på andra ställen så fungerar den klockrent igen, och kunde monteras.
Så, på med lite plast och ikoppladen av lite sensorer, dit med en pipa och slutburk, och sedan ser resultatet ut såhär:
Och det roligaste av allt.. den STARTADE PÅ TREDJE DRAGET! 😉
Nu måste den bara varmköras och kylsystemet luftas, men sen är den redo för vinter och lite
BRAAAAAP! Nu är det faktiskt bara SNÖN som saknas!
Fan vad gott Marcus. Som sagt, den där jävla snön uteblir verkar det som (gråter mig till sömns)
Hejsan,
Snubblade över din blogg när jag letade serviceinfo kring summit 600 sdi. Har precis köpt en likadan maskin som du servat som har gått knappa 1100mil och är körd av Länsstyrelsen. Tänkt kolla med dig om du har några rekomendationer om vad jag bör serva för att förebygga framtida ras?
Mvh,
Henrik
Hej Henrik,
vad som behöver servas och göras beror lite på hur maskinen är skött. Den jag köpte var snällt körd, mestadels på led, och jag hade absolut inte behövt riva motorn på den. Idag har den gått lite drygt 1500mil, och i vår ägo betydligt hårdare körd. Har fortfarande bra komp på originalkolvarna och kommer nog inte riva motorn på ytterligare 500 mil.. 😉
Veven i min maskin var i jättegott skick när jag kollade den, med fräscha och hela lager.. Sexhundrorna ska, enligt vad jag läst, hålla väldigt bra – så om maskinen går och startar bra, och inte har problem att få i backen – då skulle jag nog bara köra vidare.. eventuellt kolla upp vevlagren om du vill skruva lite.