Eftersom att Summiten börjar ha gått rätt långt, lite över 1500mil, utan att någonting är gjort åt motorn så börjar det vara dags. Eftersom att det fortfarande är ett tag kvar till säsong beslutade jag mig för att riva motorn och kolla in lagren på veven och serva upp den så att vi slipper ras.
Första steget var att riva av alla kåpor och bli av med allt som definitivt var ivägen för att lyfta ur motorn, som luftburk, variatorer, slutburk, pipa…
Magnapullen fick lämna sin plats för att ge mer svängrum för motorn…
Här brukar det finnas avgassystem…
Det blev så gott om plats när spjällhusen och luftburken avlägsnats att jag rent kunde ta en kaffe i motorutrymmet.
Och plötsligt händer det. Efter att ha avlägsnat diverse avgasportar, slangar, vajrar och kablar gick motorn att lirka ut från sin plats i skotern.
Steg två blir att skruva isär motorn tillräckligt för att komma åt veven, och då måste man först plocka bort variatorn vilket gick utmärkt med hjälp av ett trick jag läste om på nätet. Man fyller hålet i mitten med vatten, sätter gängtejp på gängorna på bulten och drar i den med mutterpickan. Gick hur lätt som helst och den lossnade på första försöket!
Värre var det med svänghjulssidan, men efter lite lirk med “Örviken-avdragaren” fick jag loss det med.
Efter att ha lossat svänghjul, stator och diverse brickor gick det att dela blocket på motorn. När jag gjort det insåg jag dock att jag inte kan få ut veven utan att plocka loss stakarna från kolvarna, så det fick bli att montera ihop försiktigt för att lossa cylindrarna och göra hela kalaset ordentligt:
Så sitter hon nu och väntar. Jag har kollat skicken på lagren och inget lager har gått i närheten av torrt. Alla lager hade gott om fett, och de ser riktigt bra ut. Så bra faktiskt att jag bara ska fetta om dem och montera ihop hela kalaset igen. Självklart blir det att byta alla packningar man kommer åt, men när en komplett packningssats kostar 500kr på eBay så är det ju inte dyrare än att tanka maskinen en gång.. 😉
Fortsättning följer..