Sagt och gjort, eftersom att Tina ville ha sig en liknande cykel så hittade vi en KTM 450 exc i Burträsk efter visst letande på blocket. Efter en provkörning och ett försök till provkörning av en 525:a i Lycksele (dit vi inte fick komma) så gjorde vi affär.
Nu har vi varsin endurocykel och varsin gathoj, så nu är garaget i stort sett komplett.
Det är exakt samma cykel som min, förutom att cylindervolymen är lite mindre. Det märks ganska stor skillnad på motorkaraktären dock, 530:n är mycket starkare i botten medan 450:n är en hel del mer varvvillig. Passar oss som handen i handsken då 450:n är snällare för Tinas körstil och 530:ns brutala styrka passar mig fint. Det är omöjligt att åka utan att dumflinet infinner sig…
Vi har hunnit med ett par svängar, bland annat första turen som blev en sextimmars 14-milasväng som inleddes med en punktering på mitt bakhjul. Första gången jag lagat däck i fält, men det gick bra det med. 28 minuter tog det att byta slang i hjulet…
Inspirerad av våra bravader har Tilda äntligen vågat testa sin nya motorcykel hon med. Ett par tvättsvampar i ljuddämparna hjälpte tillräckligt mycket mot det höga ljudet så att hon vågade testa… och liksom sin mor så gillar hon att köra hoj!
Det fanns två problem med min 530 när jag köpte den. Framgaffeln hade dåliga tätningar och sölade på garagegolvet, och tätningen vid utgående axel var slut vilket även det föranledde oljeläckage. Att fixxa framgafflar är man ju van, så det gick rätt bra, men även efter byte av bussning och packbox på utgående axel så droppade den. Jag försökte åtgärda det genom att dra bulten som håller drevet hårdare, vilket inte visade sig vara rätt sätt. Rätt som det var gick bulten av…
Det är absolut ingen höjdare, för axeln bulten sitter i är även den axel som halva växellådan sitter på, och att byta den innebär att man måste riva motorn totalt. Alldeles för mycket jobb för att det ska vara roligt, så vad gör man? Det blev börja med en 4mm borr, för att sedan stega upp via 6, 7 och 8mm och slutligen borra 8,5mm genom bulten. Då var hela bulten borta och bara gängorna kvar, som smetat fast i axeln. För att få väck dem använde jag en M10 gängtapp, och precis när det började gå bra gick gängtappen av… alla som testat det vet att det inte är ett roligt jobb att få ut en gängtapp ur ett halvgängat hål. Efter att ha brutit av tre gängtappar och gett upp ett par gånger var axeln äntligen iordning igen, och när det såg ut såhär
kändes det rätt skönt igen. Drevet var på plats, min reparation hade fungerat… men inte tusan hade det slutat droppa olja. Nåväl, jag får fixxa det oljeläckaget i vinter, nu ska jag köra istället!
Helgen som var bjöd på fint väder, så det blev en dagstur med Shane och Tina på diverse skogsstigar och spår. Lurade ut Tina i lervällingen så att hon fick pröva på att köra fast ordentligt oxxo, och hon var riktig trött och slut när vi sen kom hem. Bra dag!
Tina gillar inte riktigt färgen på KTM:en, så det första vi beställde var ny plast och dekaler. Igår kom dekalerna, så kvällen handlade om dekaltrim. Jag gillar min hoj, men man måste erkänna att hennes oxxo blev rätt snygg efter ombyggnationen:
Nåväl, trötta och sluta med sjuka barn ska vi dra iväg mot Stockholm och Whiskymässan imorgon, så det blir en intressant helg, förhoppningsvis med god eftersmak…