Så var det dags att ta tag i elektroniken på Hexan. Förhoppningsvis är den klar att testflyga ikväll, men vi ser. Löpande uppdateringar kommer i inlägget under dagen.
Steg ett var att kontaktera fartreglagen:
Nästa steg är att löda om motorkablarna så att de blir rätt längd. Motorerna kom med 50cm kabel, vilket räcker gott och väl, men för att få en ren och snygg installation kommer jag att korta av demen hel del så att vi slipper kabelhärvor i onödan…
Så var motorkablarna avkortade till lämplig längd
Nästa steg blev att löda strömdistribution till fartreglagen. Hittade en eldistplatta som jag hade sedan tidigare, och den fungerade rätt bra.
Nu var det bara kvar att installera rubbet i chassiet, och det blev faktiskt riktigt bra om jag får säga det själv.
Nästa steg är att montera styrelektroniken och accarna.
Så monterades GPS och huvudenhet med dubbelhäftande tejp på huvudplattan.
Deans kontakter löddes för accarna, och samtliga motorer kopplades in till huvudenheten. Men först uppgraderades alla fartreglage till nyaste programvaran, och alla motorer kontrollerades så att alla propellrar kommer att snurra åt rätt håll. Stor fördel!
När accarna är monterade ser det ut såhär:
Så det som återstod att göra var att borra upp propellrarna till 8mm centrumhål och testflyga. Lite nervöst är det första gången man flyger en sånhär kärra, men det gick riktigt bra. Den är lite nervös vid takeoff, så jag tror att jag måste justera gain lite på den, eller så beror det helt enkelt på att benen hakar fast i gräsmattan så den vinglar till lite. Väl i luften flyger den hur fint som helst. Dock måste det justeras lite paramtetrar och testas lite flygtider och GPS funktioner. Planen är att göra det imorgon om vädret tillåter.
Såhär blev resultatet när allt är färdigbyggt och innan premiärkraschen som komma skall: